Beethoven - Vierde en Zevende symfonie

PentaTone

Wie Beethoven zegt, denkt symfonie. Terecht, want als er één norm is waartegen romantische orkestmuziek afgemeten wordt, is het wel het symfonische negenluik van Beethoven. deFilharmonie legde zich onder leiding van Philippe Herreweghe toe op een nauwgezette studie van het symfonisch oeuvre van de Weense componist.

"Voor een welbepaald deel van het orkestrepertoire lijken de ‘juiste’ instrumenten essentieel om tot een overtuigende uitvoering te komen", schrijft Herreweghe. "Bij Beethoven ligt het anders. Beethovens symfonieën zijn dan wel met een geniale zin voor economie georkestreerd, het is vooral hun kracht en hun werking die inspireert. Toch is het zoeken en werken met ‘oude’ instrumenten een onvervangbare bron van inspiratie. Een bron die achteraf met vrucht op het moderne orkest kan worden overgedragen. Juist mijn ervaring met ‘historische’ instrumenten laat toe ook met een modern orkest als deFilharmonie te werken op intonatie, vibratobeheersing, articulatie en zelfs ritmiek in een stilistisch verantwoord kader."

De opnames van Beethoven door deFilharmonie onder leiding van Herreweghe werden in de pers op positieve kritieken onthaald.

"Herreweghe's expertise in period-style performance convinces totally: the orchestra sound is crisp and clean, with rattling, war-like timpani and tight-reined, yet decently weighty string sound...In terms of everything that matters - not just style and sonority, but also a true response to the music's endless riches of drama and invention - these performances are as close to definitive as you can get." Classic FM Magazine

"the playing is good enough and the overall approach to both symphonies is quietly convincing...considerate balancing is a laudable attribute - in the Seventh's Allegretto Herreweghe is good at keeping melody and countermelody on equal terms" Gramophone

"The glow of the woodwinds and the potent bass line at the beginning of Symphony No. 4 suggests something special. It's a promise that holds good for the whole disc. The Royal Flemish Philharmonic is a 'modern' orchestra with 'authentic' tendencies; you'd expect an informed approach from Herreweghe. But he's not pedantic and leads articulate and lucid accounts that are crisply and expressively played; woodwinds, brass, and timpani are equal voices with the strings. Herreweghe makes those string parts really speak; the violins exchange dialogue either side of the conductor, and the double basses are always pertinent contributors." Fanfare

"Very highly recommended!" Audiophile Audition

"Herreweghe and his Flemish players do a grand job, and the 7th is thrilling and hard to fault. So for anyone looking for this particular pairing of symphonies, I would have to recommend this issue very positively." MusicWeb International

20,00 €
Composer: 
Program: 

Symfonie nr. 4 in Bes, opus 60
Symfonie nr. 7 in A, opus 92